دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ |۲۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 30, 2024
خمین

حوزه/مدیر مدرسه علمیه هاجر خمین گفت: شهید همایی پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل سپاه پاسداران ، به عضویت سپاه در آمد و با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به دفعات زیاد به جبهه رفت که در سال ۱۳۶۰ در منطقه آبادان به شدّت مجروح گشته و مدّتی را در بیمارستان این شهر بستری بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک ، خانم انسیه حمزه لو مدیر مدرسه علمیه هاجر خمین در ویژه برنامه هفته دفاع مقدس که در این مدرسه علمیه برگزار شد، به بیان زندگینامه شهید حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی همایی پرداخت و گفت : روحانی شهید حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی همایی فرزند مرحوم نعمت الله در سال ۱۳۳۹ در شهرستان خمینی شهر از توابع اصفهان در خانواده ای متدیّن و مذهبی دیده به جهان گشود. چهار سال بیشتر نداشت که پدرش در اثر بیماری دارفانی را وداع گفت . پدر او کارگری ساده بود.

وی افزود: این روحانی بزرگوار در حین گذراندن دوران ابتدایی و راهنمایی ، تابستان ها به کارهای مختلف می پرداخت ، در شغلهای گوناگون به شاگردی مشغول بود تا خود مخارج زندگی را تأمین نمایند .

مدیر مدرسه علمیه هاجر خمین بیان کرد: شهید همایی در طی دوران دبیرستان ، همراه با دیگر جوانان در امور مربوط به انقلاب، در راهپیمایی ها و تظاهرات شرکت می کردند و در سال ۱۳۵۷ هنگام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، دوران دبیرستان را به پایان می رساند.

حمزه لو در ادامه تصریح کرد: این شهید والامقام پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل سپاه پاسداران ، به عضویت سپاه در آمد و با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، ایشان نیز به دفعات به جبهه رفت که در سال ۱۳۶۰ در منطقه آبادان به شدّت مجروح شد و مدّتی را در بیمارستان این شهر بستری بود .در سال ۱۳۶۵ نیز در عملیات کربلای ۵ ، در حال رساندن مجروحان شیمیایی به بیمارستان صحرایی خود نیز شیمیایی شد.

وی گفت: شهید همایی در سال ۱۳۶۲ برای تحصیل علوم حوزوی راهی قم شد و دوران طلبگی خود را همراه با مشکلات مادّی گذراند،برای گذران زندگی بعضی از مواقع مجبور شد کتاب های درسی و حتی کتاب های کمیاب و گران قیمت خود را به قیمتی ناچیز بفروشد . در کنار درس خود گاهی به کار ساختمان می پرداخت . بعضی از مواقع نیز در کتابخانه فعالیّت می کرد ، صبحها به حوزه رفته و بعد از ظهرها کار می کرد و شبها نیز تا ساعاتی از نیمه شب در اتاق خویش به مطالعه می پرداخت.

مدیر مدرسه علمیه هاجر خمین تصریح کرد: پس از گذراندن دوره مقدمات و سطح در سال ۱۳۷۱ ، در درس خارج اصول مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی (ره) به مدّت پنج سال شرکت نموده و از محضر ایشان استفاده کرد ، همزمان در کنار درس خود در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی مشغول به کار شد و در این مرکز فعالیّت های مختلفی بر عهده ایشان بود.بعد از ارتحال آیت الله صالحی مازندرانی (ره) به مدّت سه سال در درس خارج فقه استاد فرزانه آیت الله جوادی آملی شرکت کرده و از برکات ایشان بهره مند گردید.

حمزه لو ادامه داد: شهید همایی در سال ۱۳۷۶ که در اثر تصادفی مجبور شد سه ماه در خانه بستری شود ، باز هم دست از مطالعه بر نمی داشت و سعی می کرد برنامه حفظ قرآن خویش را ادامه دهد ، زیرا تا قبل از تصادف حافظ بیست جزء قرآن بود. در امتحان روحانیون کاروانی حج با ویلچر در جلسه شرکت و در همان سال توانست در این امتحان موفّق شود.

وی تصریح کرد: این شهید والامقام همواره متذکّر می شدند که این تصادف حکمت خدا بود که من سه ماه کامل وقت مطالعه بیشتری داشته باشم و بتوانم در این امتحان موفق شئم اما از آنجایی که شدّت جراحت ایشان در اثر تصادف زیاد بود نتوانستند دیگر به کارهایی که نیاز به فعالیّت بدنی زیادی داشت بپردازد.

مدیر مدرسه علمیه هاجر گفت: این شهید مطالعات قرآنی زیادی داشت و به حلقه ترجمه جمعی قرآن پیوست و در واژه شناسی قرآن سرآمد شد و با توجّه به علاقه شدیدی که به تدریس داشت در مرکز جهانی علوم اسلامی و رشته ی تخصّصی تفسیر و علوم قرآن حوزه مشغول به تدریس درس «مفردات قرآن» شد و حدود نه سال در مراکز مختلف از جمله بخش خواهران دفتر تبلیغات و جامعه الزّهراء به تدریس مباحث مفردات و علوم قرآن پرداخت.

حمزه لو عنوان کرد: در طیّ این سالها همچنان به تألیف چند کتاب پرداخت ، از جمله دو کتاب «درس نامه مفردات» برای دوره کارشناسی و «واژه شناسی قرآن مجید» برای دوره کارشناسی ارشد . علاوه بر این ایشان با همکاری دو نفر از دوستان خود به تألیف یک دوره تفسیر ترتیبی به روش نوین به نام «تفسیر بُشری» پرداخت که تا کنون پنج جلد آن به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha